onsdag den 3. april 2013

The Infernal Devices #3 - Clockwork Princess

Titel: Clockwork Princess 
Serie: The Infernal Devices  Forfatter: Cassandra Clare Antal sider: 568

Udgivet:19. marts 2013
Sprog: Engelsk 
Forlag: Walker Books Ltd 
Originalsprog: -
Originaltitel: -
Læst: 29. marts - 1. april 2013

"If the only way to save the world was to destroy what you loved most, would you do it? The clock is ticking. Everyone must choose. Passion. Power. Secrets. Enchantment. In this third and final instalment of the bestselling "Infernal Devices" trilogy, danger closes in around the Shadowhunters."

Jeg havde glædet mig super meget til denne bog. Jeg skyndte mig at købe den da den blev til genlig på saxo. Jeg har læst de to første af seriens bøger på dansk og kunne simpelthen ikke vente med Clockwork Princess til den kom på dansk. Derfor valgte jeg at købe den på engelsk. Men jeg må sige jeg ikke blev spor skuffet, den er virkelig virkelig god den her bog. Cassandra Clare har formået at gøre det igen, skabe fantastiske personer og et fantastisk plot. Denne serie er virkelig blevet bedre og bedre for hver bog, og den topper virkelig med denne bog. Det er samtidig en meget følelsespræget bog, hvor jeg græd flere gange imens jeg læste den. Den er virkelig rørende. Det her er virkelig en KLASSE bog!

Bogen starter kort efter Urværksprinsen og tager udgangspunkt i det samme miljø som de to første bøger. Forskellen i den her bog i forhold til de andre er at man følger mange personer. I Urværksenglen fulgte man næsten kun Tessa, i bog nummer to fulgte vi så lidt Will og lidt Jem, men Tessa var stadig den primære fortællerfigur. I den her bog sker det at man følger rigtig mange personer. Både Will, Jem, Charlotte, Gabriel, Gideon, Sophie og Cecily. Dette gør at man ligesom i de sidste bøger af The Mortal Instruments får mange flere spændende historier med. Jeg er helt vild med det! Men denne historie handler stadig om at Mortmaid er den onde og at han prøver at få fat på Tessa. Samtidig har han opkøbt alt det yeng fey (staves) der er i London, så Jem er ved at dø. Jeg var helt ulykkelig over at Jem var syg, han har fra starten af været min yndlings person i denne serie. Men jeg må indrømme at samtidig med at jeg læste denne bog blev jeg mere og mere vild med Will. Han viser virkelig sit værd i denne bog. Instituttet er endnu i fare og de risikere at miste det hele. Konsulen er faktisk også ond i denne bog, alt kontakt med ham i bogen foregår på brev. Breve man får lov at læse. Da der er 150 sider tilbage er hovedplotte ordnet og så skal alle de løse ender samles sammen. Dette er virkelig 150 følelsesmæssige hårde sider. Vil ikke afsløre for meget, andet end at det er meget rørende.

Sproget i denne bog er fantastisk. Men som altid er det skrevet i 3. person fortæller men som er personbundet fra afsnit til afsnit. Jeg må virkelig rose Cassandra Clare for hendes fantastiske måde at skildre historier på. Man bliver fanget ind i universet og man knytter sig til hendes personer. Til sidst i denne bog sidder Tessa og tænker tilbage på den dag hvor Will døde. Den måde det er skildret på er bare fantastisk og mine tåre løb ned af kinderne da jeg læste det. Hele dette store døds aspekt der er i denne bog, gør at den er mere til ældre læsere end The mortal Instruments er det. Problemstillingen i starten er The Mortal Instruments er jo at Jace og Clary ikke kan få hinanden, i denne serie er det at Jem er dødelig syg. Selvfølgelig ikke den eneste problemstilling. Men det ses tydeligt forskellen på de to serier. Selvom de begge to er fantastiske. 

Tessa som hovedperson er udviklet sig meget. Man føler man kender hende nu og hun har  vist sig at være meget forskellig fra Clary, som er The Mortal Instruments hovedperson. Hele hendes problemstilling omkring hendes følelser for Jem og for Will er virkelig skildret fantastisk. Jeg føler jeg kender Tessa på en helt anden måde efter denne bog i forhold til de tidligere bøger. 
Will udvikler sig virkelig også meget. Han viser virkelig at han er en god dreng. Han viser også tydeligt hvor meget han holder af Jem, og deres forhold er så unikt og rørende. Det er på mange måder meget mere fantastisk og følelsespræget end Jace og Alecs er det i The Mortal Instruments. 
Jem er den af de tre man mindst følger. Han er dødelig syg og han ved godt hvad det ender med. Hans følelser for Tessa er der stadigvæk, dog tager han et hårdt men nødvendigt valg der gør at han bliver adskilt fra både Will og Tessa. De er virkelig fantastiske de tre personer og man kommer virkelig til at holde af dem. 

Plottet i bogen er fantastisk skruet sammen. Jeg bliver altid overrasket over hvor god Cassandra Clare er til at lave spændende plots. Der er overraskelser og små drejninger som bare gør bogen til noget særligt. Jeg synes det er meget gennemført. Samtidig må man også sige at hun har opbygget end fantastisk verden. Hele konceptet Skyggejæger er jo virkelig godt fundet på og det gør at hun kan lave virkelig unikke bøger ud fra den verden. 

Alt i alt synes jeg den skal have 5 stjerner uden tvivl. Jeg er især vild med spillet mellem Tessa, Jem og Will. Men samtidig så er der også andre kærlighedshistorier i denne bog. Cecily og Gabriel udvikler en stor interesse for hinanden og Gideon og Sophie. Dette gør at man føler at man lærer de personer rundt om Tessa meget bedre at kende. Jeg var heldig at få en udgave af bogen der hedder Clockwork Princess Collector's edition, hvilket gør at der er et stort stamtræ med bagi, hvor man kan se hvornår personer er født og døde, hvem de blev gift med, hvor mange børn de fik og hvem der er i hvilken familie. Navnet Lightwood er også repræsenteret af Gideon og Gabriel og Gabriel er faktisk forfædre til Alec, Isabelle og Max. Lille sjov detalje som jeg har kigget meget på. Håber de vælger at lave det i den danske version også.
Men ellers er der ikke så meget andet at sige. Jeg var helt vild med den og han kun abefale ar folk læse den. Så skynd dig at få den bestilt hjem :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar